شیوه ی هدایت تحصیلی دانش آموزان(روزانه)
شیوه ی هدایت تحصیلی دانش آموزان(روزانه)
اهداف:
الف- هدایت دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی,بر اساس استعداد و علاقه ی وی به تناسب امکانات و نیازهای کشور
ب- ادارات کل آموزش و پرورش استانها خط مشی های هدایت تحصیلی را با توجه به سیاست های کلی توسعه و ضوابط هدایت تحصیلی اعلام شده با تاکید بر نیازهای شغلی که توسط وزارت متبوع به آن ابلاغ می شود, به ادارات شهرستانها, منطقه و نواحی ابلاغ می کنند.
ج- شهرستانها, مناطق و نواحی, ظرفیت های شاخه/رشته ی تحصیلی را در هر سال تحصیلی به طور کتبی با توجه به امکانات به واحد های آموزشی اعلام می کنند.
ملاک های هدایت تحصیلی:
الف- نمرات دوره ی راهنمایی تحصیلی و پایه اول متوسطه ی دانش آموزان برابر با نمون برگ شماره (1) هدایت تحصیلی ( به میزان 50 امتیاز)
ب- نظر مشاور بر اساس بررسی های مشاوره ای ( به میزان 50 امتیاز)
ضوابط مربوط به نمرات درسی رشته ها و شاخه های مختلف
الف- رشته ی ریاضی فیزیک:
1- مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درسهای ریاضی و علوم در 3 پایه دوره راهنمایی؛ بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.
2- نمره ی درس ریاضی(1) پایه ی اول در دوره متوسطه حداقل 12 باشد و درس فیزیک(1) و آزمایشگاه با حداقل نمره (10 )گذرانده باشد.
3- مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه ی اول دوره متوسطه باید حداقل 96 باشد یا به عبارت دیگر معدل دروس مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.
ب- رشته علوم تجربی:
1- مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درسهای ریاضی و علوم در 3 پایه دوره راهنمایی؛ بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.
2- در دوره متوسطه درس های ریاضی(1), شیمی(1) و آزمایشگاه و علوم زیستی و بهداشت را با کسب حداقل نمره (10) گذرانده باشد و حداقل در یکی از سه درس مذکور نمره ی (12) اخذ کرده باشد.
3- مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه ی اول دوره متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل دروس مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.
ج- رشته ی ادبیات و علوم انسانی:
1- مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درسهای ادبیات فارسی(معدل درسهای فارسی, دستور, املا و انشا) و عربی در 3 پایه دوره راهنمایی؛ بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.
2- در درس های ادبیات فارسی(1), زبان فارسی(1), عربی(1) و مطالعات اجتماعی پایه ی اول متوسطه نمره حداقل (10) را کسب کرده باشد و نمره ی درس ادبیات( معدل درسهای ادبیات فارسی(1) و زبان فارسی(1) حداقل 12 باشد.
3- مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه ی اول دوره متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل دروس مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.
د- رشته علوم و معارف اسلامی:
1- مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درسهای ادبیات فارسی(معدل درسهای فارسی, دستور, املا و انشا) و عربی در 3 پایه دوره راهنمایی؛ بدون ضریب کمتر از 30 نباشد.
2- در دروس ادبیات فارسی(1), زبان فارسی(1) که معدل آن ها به عنوان نمره ی درس ادبیات در نمون برگ ثبت می شود, عربی(1) و تعلیمات دینی و قرآن(1) نمره ی حداقل (10) را کسب کرده باشد و حداقل در یکی از دو درس عربی(1) یا تعلیمات دینی و قرآن(1) نمره 12 اخذ کرده باشد.
3- مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه ی اول دوره متوسطه باید حداقل 108 باشد یا به عبارت دیگر معدل دروس مرتبط با رشته از 12 کمتر نباشد.
ه- شاخه ی فنی وحرفه ای:
1- مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درسهای ریاضی , علوم تجربی و حرفه فن در 3 پایه دوره راهنمایی؛ بدون ضریب کمتر از 30 نباشد
2- در دوره متوسطه از درس ریاضی(1) نمره ی حداقل(10) و از درس کارگاه خود اتکایی, نمره حداقل 12 کسب کرده باشد. چنانچه نمره درس کارگاه خود اتکایی کمتر از 12 باشد در هدایت تحصیلی وی منظور نمی شود.
3- مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه ی اول دوره متوسطه باید حداقل 132 باشد و در صورت عدم انتخاب یا حذف درس کارگاه خود اتکایی حداقل 120 باشد. یا به عبارت دیگر معدل دروس مرتبط با شاخه از 12 کمتر نباشد.
و- شاخه کاردانش:
1- مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درسهای حرفه فن و هنر در 3 پایه دوره راهنمایی؛ بدون ضریب کمتر از 30 نباشد
2- در دوره متوسطه از درس کارگاه خود اتکایی, نمره حداقل 10 کسب کرده باشد. چنانچه نمره درس کارگاه خود اتکایی کمتر از 10 باشد در هدایت تحصیلی وی منظور نمی شود.
3- مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه ی اول دوره متوسطه در صورت انتخاب درس کارگاه خود اتکایی باید حداقل 70 باشد و در صورت عدم انتخاب یا حذف درس کارگاه خود اتکایی حداقل 60 باشد. یا به عبارت دیگر معدل دروس مرتبط با شاخه از 10 کمتر نباشد.
بررسی های مشاوره ای
با توجه به اهمیت بررسی های مشاوره ای که در طول تحصیل دانش آموز, از طریق گرد آوری اطلاعات و به شیوه های گوناگون انجام می شود, ( 50 ) امتیاز به این قسمت اختصاص داده شده است. در این بررسی ها مشاور موارد زیر را در نظر می گیرد و امتیاز آن را محاسبه می کند.
1- نظر اولیای دانش آموز (5 امتیاز)
2- نظر دانش آموز ( 5 امتیاز)
3- نظر معلمان درس هی مربوطه (10 امتیاز)
4- نتایج آزمون های استعداد و رغبت( هر کدام 10 امتیاز) (20 امتیاز)
5- نظر مشاور بر اساس بررسی پرونده تربیتی- تحصیلی (10 امتیاز)
سخن پایانی:
· با نگرش به جمیع جهات و نکات ارایه شده؛ دانش آموزان عزیز می توانند با جمع آوری حداکثری امتیازات(50 امتیاز نمرات دروس + 50 امیازات مشاوره ای= 100 امتیاز) نسبت به کسب حد نصاب پذیرش رشته های مذکور اقدام کرده و در سال بعد در شاخه ی مورد دلخواه خود ادامه تحصیل دهند.
· دانش آموزانی در اولویت ابتدایی برای انتخاب رشته مورد علاقه ی خود قرار دارند که امتیازات بالایی نسبت به سایر فراگیران اخذ کنند.